Boston

Publicerad 2014-06-06 07:00:08 i Host family 2.0, Utanför Maine,

Det var en gång, för nästan hundra år sedan nu, som jag åkte till Boston. Jag orkar inte skriva om det nu eftersom jag är sjuk (bästa tajmingen när jag har states på lördag och graduation på söndag) men om jag inte gör det idag kommer det inte att hända, så här får ni.
Minibuss som proppades full av ickeamerikaner. Vi möttes kl. 6 på en parkering 3 timmar bort från där jag bor, så kvällen innan hade jag och två andra utbytesstudenter fått sova på ett motel som bara låg 45 min från parkeringen.
Vi kom till Boston tidigt på förmiddagen och klev ut ur bilen... rakt ner på en av Harvards gräsmattor. Från utbytesstidenter till paparazzi på en sekund.
Sedan gick vi på museum. Nämnde jag att vi var på Harvard? :D
En del av deras utställingar var fascinerande stenar.
Ursprungslandet stod på etiketten, och med 20 utlänningar kan ni förstå att de blev kaos när alla försökte hitta sitt land. Sverige hade ett par stycken, men alla var bara svarta och såg tråkiga ut  i gämförelse med de flesta andra.
En stor del av museet var tillägnat till centralamerika.
Men den här läskiga grejen tror jag var från någonstans i atlanten.
Det fanns sjukt mycket intressant som folk hade gjort med bara sina händer.
På en annan våning fanns det lite om the Native Americans. Det här är en kanot från en tribe i Penobscot bay, vilket var kul eftersom Belfast ligger just där. 
Det nästan coolaste av allt var de här blommorna av glas. AV GLAS!
Handgjorda på 1800 och 1900-talet av en glasmästare och hans son.
De ser så sjukt verkliga ut!
Sedan lunchade vi på en gräsmatta och jag såg den här grejen. Det är en sådan där liten bod där man kan byta böcker! Läckert, visst?
Did i mention HARVARD?!
Tydligen är det en grej att man ska känna på den här mannens fot, så i äkta turistanda gjorde jag just det.
De hade en marknadsgrej going on, vilket var riktigt trevligt tyckte jag.
Folk överallt och livemusik!
Harvard bookshop, jag typ gick runt i cirklar och rörde på så många böcker jag kunde.
Sedan gick vi till Bunker Hill, eller vi åkte bil, men det fattade ni kanske, USA och allt...
Själva striden var mot GB i the revolutionary war, och trots att USA förlorade visade det att vanligt folk kunde stå emot GB. Fantastiskt vad skolan kan lära dig, i kombination med wiki.
Uppe i tornet kunde man se hela vägen ner till botten genom ett galler. JElp.
 
På kvällen gick vi till Quincey(?) market och åt, det fanns verkligen ALLT amn kunde tänka sig.
Ett stopp på Hardrock cafe innan vi åkte till hotellet.
Nästa morgon blev det dyr frukost och sådan fick vi vänta i en timme medan våra ledare planerade dagen. Tack för wifi.
Vi åkte båt till centrala Boston.
Såhärs ser det ut..
Riktigt nice, skulle inte banga.
En säl som krockar in in rutan. I say no more.
Tillbaka till marknaden, som hade ett sådant här. Boston :D
SEdan gick vi en sighteeing tur och bockade av de flesta historiska sevärdheterna.
Ett viktigt hus. Glamla stadshuset kanske? Eller något liknade.
Vår guide var finklädd han.
Äkta guld!
Efter turen tog slut promenderade vi till biblioteket.
Massor av statyer, överallt.
Jag måste bara säga, vilka sjuka lägenheter. Har ni sett balkongerna eller?! När jag blir rik ska jag köpa en av dem, kanske till och med bo i den ibland.
Biblioteket hade inte så många böcker, precis som i NYC, men de hade en utsällning till minne för the Boston bombing.
Folk fick skriva lappar och hänga upp dem i träden.
Vi hade lite mer tid än vi visste vad vi kunde göra med, så vi satte oss ner i mitten av en konstutsällning. Hashtag yolosway. Hashtag rebels.
Sedan satt vi ute på trappan i två timmar innan vi blev upplockade och åkte tillbaka hela långa vägen till Belfast, och snipp snapp slut så var sagan slut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela