Houston, space is freaking awesome.

Publicerad 2014-04-11 05:37:00 i Host family 2.0,

KENNEDY SPACE CENTER!!! Om det hade funnits en tröja där det stod No. 1 Fan hade jag köp den på dirr, det är bara så himla koolt.
 
Om inte alla vet har jag varit där en gång tidigare, för ca tre år sedan tror jag det är nu. Då var jag där med min pappa, som hade vad som bäst kan beskrivas en närmast religiös upplevelse, och min fega syster, som inte vågade ta med sig sin ryggsäck genom säkeretskontrollen, vilket ledde till #awkwardtmealáida. Good times.
 
Jag vet inte om jag tycker att det var bättre nu (första gången var ju med familjen och så..)  men de hade en del nya saker som inte fanns när vi var där, vilket gjorde det så himla värt! 10/5 toasters would recommend even the second time around.
 
[Star trek intromusiken]
Om ni tittar rakt fram här så ser ni deja vú nummer ett, NASA Causeway som lerder direkt till Kennedy Space Center.
En stor skylt -allt är stort där, och en byggnad som jag inte riktigt tyckte jag kände igen till höger.
Entrén med allt vad det innebär. Palmer lite överallt förstås, men inte överdrivet mycket folk ändå, väldigt många var utländska turister. Jag tyckte jag hörde någon säga mamma på svenska, mina värdsyskon sa att man kan säga så på engelska också, men jag tycker det är en väldigt stor skilland på mamma och mamma...Ehh
 ja, alltså.. Ni är smarta, ni fattar :)
Obligatorisk gruppbild framför NASA loggan. NASA står för National Aeronautics and Space Administration och grunades år 1958.
Citat från Kennedy där han säger att Amerika ska vara först med att komma till månen för att deras land står för frihet och fred, vilket är budskapet värt att sprida. Rymden ska inte se sig "governed by a hostile flag of conquest" (läs: sovjet).
Ja, såhär såg det ut i själva turistdelen, men lite rocket garden i bakgrunden.
Flaggor från alla länder som är ivolverade i inaternational space station (ISS) som ni kan se på bild i bakgrunden. Vi gick och såg en gratis IMAX film som haldlade om hur de byggde den, samarbetet mellan Ryssland och USA, alla rymdpromenader, shuttlarna som tog med sig nya delar att fästa vid det som redan var på plats.
Deja vú nummer två, hehe nästan allt gav flashbacks faktiskt ;) Kön till de gratis bussturer som tar dig up and close till där the real action händer. Sorgligt nog hade vi inte samma kille som förra gången. Han. Var. Episk.
Denna lilla låda, a.k.a. Vehicle Assembly Building, är där själva konstruktionen äger rum. För att ge er lite perspektiv varje stjärna i falggan är lika stor som en människa 1,83 meter höga och flaggan i sig är 63,7 meter lång. Sjukt jävla galet stort, på ren franska.
Grejen till vänster heter the crawler om jag inte minns fel, och den transporterar alla farkoster som ska up i rymden till the launch pads. För att minska vibrationer och sådant går den superduperlångsamt med någon slags kejdor över en perparerad  grusväg. Som ni ser är den också inte direkt liten, och gör av med brutalt mycket bränsle per foot. Vi fick veta att transporten av shuttlarna behövde påbörjas dagen innan och kunde hålla på i mer än ett dygn. 
Jag fick sämst bilder på the launch pads p.g.a. fel sida av bussen.
Som en del av bussturen får man se lite filmer innan man blir insläppt i en stor hall. Detta är en film från en uppskjutning av.. Jag tror det var Apollo 8 som var de första att runda månen, dock inte landa.
Ute storhallen med en BFR (Big Fuckin' Rocket). Trots att jag sett den innan blev jag tagen av hur enorm den är.
Ca 150 meter senare har man nått fram till besättningen..
Lite mer Sverige hittade jag. De hade förstasidan från ur många tidningar som helst från morgonen efter månlandingen.
Till Pappa.
Alltså, shaet, någon hjälp. Man undrar nästan om de försökte få dem att se så läskiga ut som möjligt.
Äkta sten från månen, några miljarder år gammal eller vad det stod på skylten. Den är i alla fall äldre än 99.9% av jorden stenar.
Vi åt dyr lunch i solen med femstjärnig utsikt.
Giftshoppen med Tintin! Min värfamilj visste ingenting omTintin, men jag visste inget om en bok de pekade på, så det gick jämnt ut. De hade så mycket grejer, men det ja var närmast att köpa var en sådan där minnerpeng, eller amutlett som var ganska så stor och inneöll metall som hade varit ute i rymden och till/runt månen.
Så, för er som inte vet så ska jag upplysa er nu: NASAs shuttle program, de fem rymdfärjor som sjukts upp som en raket och landar som en glidflygare (Discovery, Endeavor, Atlantis, Challenger & Columbia) är idag det vi ofta associerar med rymdfärjor. De var inte menade för resa till månen utan för deras åternadvändbarthet(?) och har gjort mycket för konstruktionen av ISS, men 2011 lades projektet ner. Många tror att det var slutet för Kenney space centers uppskjutningar, åtminstone tills vidare, men det skickas fktiskt upp saker fortfarande. Satelliter och privata projekt etc.
I och med att jag och familjen (förutom mamma :c) besökte Kennedy Space Center så kort tid efter att projektet hade lagts ned, fanns inte Atlantishallen när vi var där. Nu när shuttleprojektet är pensionerat finns de tre intakta shuttlarna on display i USA (De två andra är i Los Angels och D.C.) och Kennedy har Atlantis.
Det är så brutalt coolt att jag fick se den, men samtidigt så brutalt dåligt ocoolt att det här är den bästa front view bilden jag tog..
 Hallen är dedikerad till shuttle programmet och har en massa information, spel etc. relaterat till det. Det fanns skärmar där man kunde hitta uppdrag och astronauter. Man behöver inte gissa mer än en gång vilken person varje besökande svensk letar upp..
Transportutrymmet är så stort att man lätt kan få plats med att skicka upp en buss till ISS, om man har några hundra miljarder över och känner för det.
Vi avslutar med ett bildbevis på att jag inte kunde kontrollera hur mycket jag geekade ut över att få se en riktig space shuttle på nära håll. Ser nu förresten att ytan inte är sådär Star wars glansig, utan nästan mer som ett lapptäcke av vad som nästan såg ut som tyg, men var någon slags vävd metallblanding.
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska avsluta det här, så det får bli med det sista fakta jag kan komma på:
Kennedy är bara ansvariga för uppskjutningen och lämnar sedan över ansvaret till Houston. Och astronauter har på sig mer än en klocka när de är uppe i rymden för att hålla reda på alla olika viktiga tider.

Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2014-04-11 07:34:02

Awsome !!
Jag är grymt avis!
/Peppe

Svar: "I know."- Han Solo
Ida Eriksson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela