Pantaaameee-ra-a-a-a-a-a!!

Publicerad 2013-09-16 04:26:00 i Host family,

Visste ni att panten på flaskor här är 20 flaskor per dollar? Visste ni också att en dollar inte ens är 8 kr? Jag kan inte förstå varför det fortfarande tillverkas pennies och nickles som är värda så lite att man bokstavligt talat måste ha 50 stycken för att kunna köpa ett tuggummi. Det kostar mer att tillverka mynten än de är värda. Inget skämt, kolla wikipedia. Det kostar landet jättemycket pengar per år för USA att tillverka dem. Jag tänker på deras ekonomiska kris och enorma budgetunderskott, du behöver inte vara Sherlock Holmes för att hitta ironin.
 
Det här är ju en fin historia, tänker ni. Tack för denna visdom, men varför skriver du om detta när du kan informera oss om hur vältränade magmuskler fotballkillarna har?
 
Varså hemskt mycket goda, säger jag. Det är en lysande fråga ni ställer, och jag ska ta den i åtanke när jag skriver i framtiden.
 
Mitt plötsliga angrepp på den lokala valutan kommer ifrån att vi idag hade en Bottle Drive med fotbollslaget. Det betyder att vi åkte runt och knackade på hos folks dörrar till de gav oss sina pantflaskor. I min bil höll vi på tills det fanns burkar i där folk skulle sitta och hela bilen luktade kattkiss. Tillsammans samlade vi ihop sinnesjukt många flaskor, men jag tror ändå att vi inte fick ihop mer än 3500 sek. Därför har jag tänkt mycket på hur mycket det hade blivit om panten hade varit 1 kr.
Tänk er det här, som folk hade med sig hemifrån redan innan vi började samla, x20 så får ni det vi slavade ihop. (Vadå finger?)
 Här är en typisk amerikansk gata som vi samlade vid. The American Dream, utan det vita staketet.
Pantningen är annorlunda här och man kan gå till lite olika ställen. Vi gick till ett lite mindre ställe eftersom vi fick mer pengar för flaskorna där, och mannen betalade helt i 1 dollars sedlar! När jag såg den stora sedelbunden började jag tänka på strippklubbar. De här sedlarna såg dock helt ny ut, om de varit skrynkliga hade jag blivit lite fundersam. Fast det finns ju alltid strykjärn, så man vet aldrig.
En halvdålig bild på pengarna, med det var inte direkt som jag kunde fråga; kan jag få låna de där ett tag?
 På vägen hem stannades vi av ett tåg. Troligtvis påverkad av pappas fascination för tåg tog kort, medan de andra undrade vad jag höll på med. Jag sa bara att jag är en långidsturist, men nu efterhand inser jag att jag skulle sagt att vi inte har tåg i Sverige.
 
PS. Ni vet den där skrönan om hur en tant i USA mikrade sin blöta och kalla hund och sedan stämde tillverkaren för att det inte stod en varning? Porlands hetaste snackis för tillfället är två high school tjejer som körde en kattunge i mikron och la upp det på twitter. Jag är gravallvarlig. De har blivit anklagade för djurplågeri och har t.o.m. rättegång i november, tror jag. Jag kan inte en säga hur fel det här är, men vi pratade i Youth Group om det, och tydligen har tjejerna blivit ganska hårt åtgångna i skolan och förhållanden har avslutats. De inser själva att vad de gjorde var fel. Katten är omhändetagen och mår bra, jeez people, stop the hate. Här är länken, katten var typ bara inne i en sekund eller något: http://www.youtube.com/watch?v=HCv2AGorRIk 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela