Preliminary SAT

Publicerad 2013-10-20 03:08:55 i Host family,

Bättre sent än aldrig, fint folk kommer alltid sent, alla vägar leder till Rom, etcetera, etcetera. Nu är väntan över!
 
I onsdags var det alltså PSATs för hela skolan. Egentligen är det bara aktuellt för juniors, som behöver PSA scores när de ska söka till college om ett år. De flesta sophomores gör the SATs också, för att öva upp sin testteknik. Det är inget skämt här, över 50% av provet skulle jag säga är hur bra man är på att skriva prov, inte hur smart man faktisk är. Många tycker såklart att det är dumt och onödigt med övningsprov och anstränger inte sig så mycket, vissa sitter bara och lyssnar på musik, men eftersom jag är i ett junior Homeroom var de flesta seriösa.
 
Dagen började med att jag kom till skolan 07:30 som vanligt och gick på ett klubbmöte med the Thirst Project där vi började prata om fundraisers för att samla ihop pengar till en brunn. Kl 08:00 satt jag vid ett bord i mitt Homeroom och vår lärare började dela ut testen. De bestod av ett uppslag svarspapper där man skulle fylla i bubblorna på multiple choice frågorna och ett häfte med själva frågorna. Jag kommer inte ihåg hur många frågor det var, men många. Lätt över 150 stycken, de flesta med 5 alternativ var, om man inte behövde "bubbla" in det själv (Fylla i bubblorna 9, punkt och 5 om svaret var 9,5).
Provet var i fem delar; 1 Writing skills och 2 Critical Reading/Mathematics vardera. Ungefär 30-40 frågor vardera, jag har tagit kort på ett exempel tidigare, med 25-30 min tid per del. Tjugofem minuter! Jag blev inte färdig på en enda del, det var alltid ca frågor kvar. I paniken hjälpte det inte ens att jag kastade ett getöga till höger, på mattesnillets papper. Inte åt vänster dock. Den killen hade mindre koll än jag, om det ens var möjligt. Visst sörjer jag lite att jag hade så dålig koll, men jag överlever nog. Det kommer säkert ändå sluta med att jag fyllde i bubblorna på fel sätt och slutar på -4. Okej, det skulle faktiskt suga ganska mycket. Jag vet att det inte räknas men jag vill inte se ut som en tomte, man vet aldrig var resultaten kan dyka upp. Finns det någon i Sverige som inte vet att Prins Daniel fick 0.1 på högskoleprovet? Vi pratade om det där på matten och man får bättre resultat om man svarar B på alla frågor. Vi räknade ut att en apa teoretiskt sett skulle kunna få bättre resultat, med högstaste respekt ers höglighet.
 
Många undrar kanske varför jag som utbytesstudent ens gjorde skräck-testet. Det känns kanske lite onödigt för många, men ja tycker att det är lite kul att veta var man står. Tänk om jag skulle få bra betyg (man får veta hur många procent av de som tog testet man var bättre än.), det skulle ju vara ascoolt om jag kunde säga att jag var bättre än 40% av amerikanarna, även om det bara var på övningstestet. Är jag dålig så spelar det ingen roll för min akademiska framtid. Ingen förväntar sig att jag ska göra bra ifrån mig heller, så går det sämst är det bara att bränna resultatet och ha ett Star Wars maraton. Dessutom hade vår Homeroom lärare tagit med sig hejdlöst många powerbars och en stor chokladask till oss tappra testtagare, så jag ser detta som en win-win situation.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela