Veterans Day

Publicerad 2013-11-12 07:12:24 i Host family 2.0,

*Lärarröst*
 
Aherm, aherm. En amerikansk tradition som infaller den 11 November varje år hedrar mån och kvinnor som stridit för och försvarat deras hemland. Till skillnad från många andra högtider anpassar sig inte Veterans Day efter kalendern för att skapa längre helger. WWI avslutades officiellt den 11 November 1918; exakt ett år senare firades historiens första Armistice Day. Dagen var då endast för de som stridit i Första Världskriget, men allteftersom åren gått och fler krig utkämpats har det lagts till fler högtider under denna dag (Remembrance Day + Veterans Day) och den har utökats till att vara en dag för alla veteraner. 
Jag har inte haft möjlighet att ta kort på några hangarfartyg än så ni får en suddig bild på en NY brandbil istället. Close enough.
 
Förutom en sovmorgon och extra många uniformer i tv-reklamen har denna dag inte varit så speciell för mig. På andra ställen i landet har det varit parader och middagar, men här i Belfast är folk inte lika passionerade idag som de var för två veckor sedan när vi hade vår senaste högtid. Inget jag gråter elefanttårar över för att vara ärlig. En nutellamacka, lite vindruvor och två filmer är ett fullgott recept på vardagslyx!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela