This is Halloween!

Publicerad 2013-11-04 07:13:00 i Host family 2.0,

Med min försening skulle det kanske vara mer passande att säga this was halloween. Beklagar så hemskt mycket (och andra artigheter). Bättre en smula sent än en smula dåligt! Tänk vilka användbara ordspråk googles sökförslag kan erbjuda.
 
Inga gravar har besökts de senaste dagarna, inga ljus har tänts och inga kransar har noggrant placerats på bästa vis. Allahelgona och halloween är helt olika saker, svenskar borde veta, vi firar båda två. Här där bara det ena är en tradition blir upplevelen väldigt annorlunda. Till exempel skulle ingen person i usa, hur gammal hen är, bli förvånad av orden "bus eller godis" den 31 oktober. De skulle nog de flesta bli förresten, eftersom de inte kan svenska, men det är inte poängen. Poängen är att i Sverige kan man ringa på hos en gamling som inte har den blekaste aning om varför några barn dyker upp med blodiga kläder och därför har rätt till godis. Har du tur riktigt tur kan den gamlingen vara hur gullig som helst och leta genom sitt hem tills han tillslut kommer tillbaka med en ursäkt och tre kiwis. Det är faktiskt inte heller poängen; jag ville bara dela med mig av hur cool den gubben var.
 
Hursomhelst, tillbaka till mitt firande. I den lilla staden jag bor i finns det en gata som heter Cedar Street. Den består av bostadshus och är som vilken vanlig gata som helst 364 dagar om året. Ända tills Halloween kommer och något fascinerande händer. Gatan fylls av folk från hela staden, och ännu längre bort. Den har fått ett rykte om sig som den ultimata trick or treat gatan och det ser mer ut som en karneval än som ett villaområde.
 
Det är helt sjuk, jag har aldrig sett något likande. Hela dagen frågade folk mig om jag skulle till den här gatan men jag förstod inte riktigt hur stort det var innan jag kom dit. Tydligen är det så känt att folk åker 5 mil för att komma dit med sina barn. Familjerna som bor i husen måste dela ut så mycket godis, trots att de bara ger en godisbit per barn, att de måste spendera fler hundra dollar. På senare år har det samlats in pengar till godis som ges till de som bor på gatan så att de inte ska behöva spendera orimligt mycket pengar. Min familj känner några som bor på den gatan och mamman i den familjen sa att det hade kommit ovanligt få till deras hus i år beroende på regnet. Ovanligt få enligt henne var 700 personer. Sjuhundra! Tidigare år har de fått besök av över 1300 personer men jag hörde någonstans att det kan vara 2000 personer där under hela dagen.
Fångsten för min 9åriga värdsyster. Jag tycker att det ser mindre ut på bilden, men det här skulle fylla en och en halv strandhink (storleken på halloweenkorgar).
 
Min värdsyster, några från hennes skola och jag stod på den gatan och sålde fika + varm dryck åt välgörenhet. Därför blev det ingen godis för mig, men bara att se alla minibatmans och småprinessor var helfesligt det också. Dessutom stoppade det inte mig från att klä ut mig. Jag köpte en SWAT uniform inför cosume day på PHS men jag kunde inte använda den eftersom jag inte var i skolan den dagen. Nu var jag supertaggad på att känna mig som en supercop, men när jag öppnade den såg jag att jag blivit utsatt för false advertising. De hade lagt till en text under SWAT-loggan på ryggen...
Ida Eriksson: The accidental slut
 

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2013-11-04 18:40:11

Haha, visst gick du med mig när du fick kiwis? Det visade sig sedan att jag var allergisk mot kiwis och gubben har sedan dess stått på min blacklist... Haha och den läskiga gubben som jag försökte förklara vad Halloween var för medan han jagade bort oss med sin hund. Those were the days.

Jag har varit jättedålig på att kolla din blogg på sistone. Tidningen jag gör ska skickas på print om några dar och jag avlider snart av stress. Du måste skicka din adress förresten så jag kan skicka ett ex. Inget kan stoppa NT, inte ens en atlant! ;D

Svar: Det var din grannes grannes granne eller liknande, om jag inte minns fel. Den läskiga hundgubben har gett mig men för livet, vilken fjant som inte kan ta några blöta löv i brevlådan... Jag har för mig att jag tapade en hel chockladkaka när vi flydde scenen RIP. Så tenkinskt sett stal han från små barn på en nationell högtid. Vem stör grannfriden nu, huh?!
Jag lider med dig Linnea, det du måste gå igenom just nu med NT. Jag förväntar mig inget mindre än ett tidigt utsmugglat exemplar som postas så att jag inte får ett paket som dyker upp veckan *efter* NT. Jag vet inte om det kan ordnas, men lite gräddfil ska man väl få om man har Trick or Treatat med the mastermind för hela grejen ;D
Ida Eriksson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela