Turkey lurkey time

Publicerad 2013-12-06 07:38:28 i Host family 2.0,

Tre saker om Thanksgiving:
 
  • Härstammar tillbaka till 1700 talet då Pilgrimmerna, som var några av de första att bostätta sig och kolonisera i Nordamerika, efter en lång initiell tid av svält och andra motgångar äntligen med hjälp av indianer fick snits på nybyggarlivet. Det bestämde de sig för att fira tillsammans med en hejdundrandes matfest. Då åt de lite av allt de kunde komma över skulle jag tro, men idag är traditionella ätbarheter på bordet bland annat cranberrysauce, stuffing, pumpkin pie och sist och störst the turkey. Eller turkeys om man heter Clara och bor i Arizona. Hur många hade hennes värdfamilj, fyra? fem?
  • Idag är Thanksgivning USAs största resedag, eller dagen innan eftersom folk faktiskt vill hinna med att socalisera också, men ni fattar mad jag menar. Det här fina citatet har jag hittat på United States Department of Transportations hemsida:  "During the 6-day Thanksgiving travel period, the number of long-distance trips (to and from a ­destination 50 miles or more away) increases by 54 percent." Enlig mina egna beräkningar är det, typ, jättemånga människor.
  • Som utbytesstudent är folk alltid glada att prata med mig om amerikanska traditioner, och så vitt jag komemr ihåg har jag inte träffat en person som sagt att de tycker om någon högtid mer än Thanksgiving. Det kanske inte finns någon amerikansk högtid jag gillar mer än denna, domen är dock fortfarande ute fram tills juni. 
Nu ska nu få veta hur min thanksgiving spenderades! Jag vaknade runt halv nio och åt en frukost bestående av bland annat bananbröd, tranbärsbröd och fruktsallad om jag inte minns helt fel. (Vilket är mycket möjligt eftersom det var en vecka sedan idag, tur för mig att ingen kan rätta mig på svenska.)  Detta samtidigt som vi satt och tittade på en årlig parad från NYC med framträdanden, allt från high shool marching bands till enorma uppblåsbara karaktärer (snobben, spindelmannen etc.) till Broadway framträdanden. Helfesligt start på dagen som fortsatte stablit uppåt med den här egengjorda, delikata om jag får säga det själv, lunchmackan. När jag delade den hördes ett förfärat utrop och efter att jag förskräckt frågat vad problemet var fick jag veta att jag delat mackan fel. Det var dock inte ett så stort problem eftersom lika många som tyckte jag gjort fel tyckte att jag gjort rätt. Det är tydligen en debatt lika lång som kex-striden om man ska dela i tre-eller fyrkanter.
 
När de sista i vårt Thanksgiving sällskap dök upp efter lunch snackade vi lite på all möljigt smarrigt... Var det hummer och apelsin guckamojs i de där högra grejerna? Ida goes teknisk..
Några i timamr senare (men ändå inte senare än fem) var det äntligen dag för själva huvudmåltiden att börja. Det var svårt att få med alla på en bild, om de där alla log in kameran blev suddiga, men nu ser ni i alla fall hur taggad jag var. Jag fick till och med en extra stor metallskål att lägga all mat. Fast nee, jag hade bara placerat brödskålen så att det ser ut som att jag är beredd att äta upp hela kalkonen själv.
Här är min tallrik, det mesta var supergott förutom tranbärssåsen (cranberry sauce) som bara var okej. Skålen till höger om Colan är sweetcorn och var en slags soppa som de flesta inte verkade gilla, men jag tyckte smakade najs, som varm majs, vilket var precis vad det var, med lite socker tror jag. På talltiken har vi medurs, bröd, sådana-där-gröna-ärtsaker-som-vi-har-hemma-och-Johanna-säker-tkan-namnet-på-men-jag-alltid-blir förvirrad-av, cranberry jelly och sauce, kokade minimorötter, turkey med svingod gravy, sötpotatismos(!) och vanligt gott potatismos, stuffing. Stuffing var typ köttfärs och lite annat blandat till en geggamoja, smakade gott, men inte min favorit, vilket var kalkonen med sin gravy. Kunde dock inte känna någon skillnad från kyckling, men så länge det smakar så..
Efterätt! När man tror att man inte kommer att kunna äta något mer på en vecka dyker denna syn upp. chokladpuddingpaj, pumpapaj, blåbärspaj och äppelpaj. Eftersom jag är den goda utbytesstudent jag är och vill uppleva alla delar av amerikansk kultur gjorde jag det enda rätta och smakade på alla fyra.
Nu blir du avundsjuk pappa! Min favorit var helt klart blåbärspajen, men alla var verkligen top notch. Pumpapaj tycker jag smakar mycket som mjuk pepparkaka, men det beror kanske på att jag inte kan äta mjuk pepparkaka här. Förresten påminner det här mig om pajincidenten för några sommrar sedan, Karin ;D
Efter all mat fick jag ett smakprov på morgondagen när jag följde med för att köa litegrann innan staples, en medelstor kedja, inte alls som Macy's eller Wallmart, tjuvstartade sin Black Friday Shopping. Det var en så bra deal att jag också råkade komma hem med den planerade läsplattan min yngsta värdsyster sparat ihop till. Så, nu äger jag alltså en sådan, det är ju trevligt. Jag tror dock att jag fortfarande är i chock och har inte ens packat upp den än. Så las peras, det finns fortfarande en möjlighet att lämna tillbaka den, men den var ju bara 550 kr så det kan jag ju betala själv om jag bestämmer mig för att jag älskar den :)
Kvällen avsluades med att jag hjälpte till att bygga ihop en födelsedagspresent. Mamma och Karin, alla läsare, visst ger det en deja vu från när vi var små och man höll på med sådant här. Det är dags att rota fram Harry Potter legot där hemma igen.
 
Sedan gick jag och lade mig eftersom jag skulle upp klockan fyra för Black Friday shopping. Ni som nu ser ut som frågetecken behöver inte gripas av panik, jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg, men nu är klockan tjugo i två så jag ska sova. Mors!
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-12-06 17:32:21

Jättekul att läsa inlägget!

Postat av: Johanna

Publicerad 2013-12-06 23:05:34

Åh vad mysigt det ser ut! Min och Jennys familj firade också Thanksgiving här hemma med kalkon, pumpapaj och hela köret. Kalkon och gravy var min favorit också, så sjukt gott, jag åt typ halva kalkonen!

Haricot verts heter bönorna, by the way ;)

Svar: Jag lekte faktiskt lite stalker för någon dag sedan och såg det på Jennys blogg. Det såg hur gott som helst ut!
JAG SA JU ATT DU SKULLE KUNNA ;D
Ida Eriksson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela