En amerikansk X-mas

Publicerad 2013-12-27 06:16:49 i Host family 2.0,

Visste ni att xmas inte kommer ifrån att "kryssmas" låter som Christmas, utan istället därför att X är ett slags gammal grekiskt ord för Christ? Det gjorde i alla fall inte jag.
 
Hur ser då en typisk dagen-efter julafton ut för amerikaner? Jag måste erkänna att jag inte har den blekaste aning. Som jag har blev påmind hela morgonen, fram tills klockan kvart över ett då paketen började öppnas, var min dag inte alls ett typexempel på en amerikansk jul. Likväl råkar det vara det enda jag har att gå på, så ni får helt enkelt höra om en otypisk amerikansk jul.
 
Precis som jag förutspådde väcktes jag 8:30 av en knacking på dörren samt ivrgit prat om min julstrumpa och faktumet att dess innehåll fortfarande fanns orört inuti. Innehållet tog jag bara en bild på, och den är med i collaget från igår så vill ni se mer av det får ni scrolla ner litegrann. Mest godis var det i alla fall Min favorit var sour patches watermelon som tog slut innan jag hunnit öppna alla mina presenter.
 
Sedan klädde vi oss fint och satt ner tillsammans för att äta eggs benedict. Vår variant bestod av bröd (bagel tror jag), kanadenskiskt bacon, speciellt tillagade ägg och hollandaisesås med sparris. Mums med stort M. Prinskorvarna, eller det mest lika som fanns i affären, hade de köpt för min skull eftersom jag hade sagt att vi har det på julbordet. Så himla snällt!
Sedan var det dags att öppna presenterna. Något som brukar hända så fort man kan ta sig ur sängen på morgonen, vilket mina värdsyskon inte hade varit diskreta med att påpeka under de fem timmar de varit vakna.
 
Jag fick nu officiellt min kindle. Trots att jag köpt den under black friday och tänkt att betala för den själv insisterade de på att ge mig den. Jag är glad att jag har börjat använda den nu, då kan jag köpa nyutkomna böcker direkt, även om jag inte kan ta mig till en bokaffär. Kindle Officially Nerd Approved.
Jag fick även ett fodral till min kindle och två maine tröjor. Jag älskar fodralet! Om det var en anteckningsbok eller något annt skulle ajg inte gilla det lika mycket, men ett retromönstrat fodral med ny teknik känns så himla rätt. En blandning av marimekko och 50-tals kök. Haha, jag har ingen aning om vad jag pratar om. Vet knapp vilket årtionde hippies var tha bomb.
Tshirt nummer två och ett par converse (tror jag ska byta dem till en grön färg, rosa är inte min färg) plus en telefon som jag kan använda medan jag är här. Som ni hör fick jag supermycket presenter, alldeles för mycket enligt mig, som hade förväntat mig en eller två grejer! Dessutom lite smycken från familjen där hemma. Tro mig ,de är verkligen superfina, men jag känner att det blir alldeles för mycket bilder. Och så glämde jag ta kort på dem..
Medan det fortfarande var ljust ute åkte vi och tittade på det vackra islagret som orsakat det kaos som till och med har nått svenska nyheter. (Vi har bara haft strömavbrott en gång i en timme under julen, men de flesta här i Waldo County har varit utan stöm i flera dagar. Extremt onice. Tänk att inte ha ström på julafton!) Det har skapat många problem, men se så fint det ser ut när allt är täckt av ett islager. Vi åkte till Point Lookout som hade en sjuk utsikt. Sjukt, sjukt fint. De undre bilderna gör det inte rättvisa alls.
Vi avslutade med en smarrig middag på dyrt porslin och jöjligt mört kött. Ett praktexempel på när jag är tacksam över att vi har ström. Att äta mat på donken för att komma undan kylan skulle inte ha varit lika minnevärt.
Så såg alltså min jul ut, nu måste jag runda av eftersom det blir skidåkning(!) tidigt imorgon. Jag hoppas att ni också har haft en underbar jul och att om det inte har kommit snö i Stockholm redan att den snart börjar falla!

Kommentarer

Postat av: Moster

Publicerad 2013-12-27 16:33:07

Du verkar ha hamnat i en super underbar familj som verkligen tar in dig i sin familj. Super fina presenter du fick så snällt av dem. Jag har fått pengar till en diskmaskin av alla vilket är jätte bra. Stor kram. Alla hälsar. Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela