På resande fot

Publicerad 2013-12-30 05:12:00 i Host family 2.0,

Surprise, surprise, så var man i New Hampshire igen. Träningar blev inställda idag och då bestämde vi helt spontant att åka en dag tidigare. Tanken var att hinna undan dåligt väder och köer, men det regande nästan hela vägen dit ändå. Jag är trött och det känns som att jag fortfarande är åksjuk från bilfärden. Jag spelade spel på min kindle ända tills jag höll på att bwleerp:a, då slutade jag tills det kändes okej igen och började spela igen. Smart idé ända tills det inte gick över längre. Därför skriver jag inte så mycket, men jag tänkte att ni kanske skulle vilja veta vart jag kommer partaja in det nya året.
 
I torsdags begav vi oss till den lokala vattenpölen (ca 50x100 m) för vinteraktiviteter. Två av tre hade fått nya skridskor och var väligt ivriga på att inviga dem. Jag gjorde mitt bästa för att inte se ut som en nyfödd giraff, och visst är det ändå tanken som räknas?

En vanlig dag att minnas

Publicerad 2013-12-29 07:22:00 i Host family 2.0,

Dagen efter skidåking, dvs. vaknade elva och hade lagom ont ungefär överallt. Jag vet att jag är lat och balablabla, men det är som det är. Efter en dusch latade jag mig på diverse soffor och sängar fram tills sex, då vi åkte över till familjen som vi åkte skidor med för en trevlig kväll. Eller jag och Alicia, som är den äldsta av mina värdsyskon, åkte över lite tidigare och åt middag där. Pasta med pesto, sparris, räkor, pilgrimsmusslor och lite parmesan på toppen! Holy schmoly vad gott det var, iväg med er och hitta ett recept genast, är min officiella åsikt.
 
Vi spelade ett spel i två lag då man skulle läsa kort med en text på, t.ex. Ten King A Boat Chew, och komma på vad den riktiga frasen var. I början fattade jag ingenting, men det var kul ändå och efter ett tag kunde jag till och med komma på ett par, förutom vissa namn som var med. Vilken svensk har koll på massa gamla American Idol vinnare lixom? Sammanfattingsvis en minnesvärd dag med väldigt härliga människor. Det är synd att familjen bor i Philadelphia för det mesta och åker vidare till Kanda imorgon.
 
Inna de andra dök upp titade vi på humorserien Parks and Recreation med Amy Poehler. Jag har inte skrattat såhär mycket sedan jag försökte applicera min egna eyeliner. Jag varnar för udda tv men rekommenderar starkt, det är extremt quoteable.
 

Sugarloaf Mountain

Publicerad 2013-12-28 06:23:26 i Host family 2.0,

Trots isiga pister och slöa stålkanter i snålblåsten har idag varit en av mina bästa dagar i USA. Äntligen lite skidåkning! Igår fick vi ett samtal och en inbjudan att åka med några släktingar till Sugarloaf Mountain ca 2,5 timmar bort från Belfast. Fastän jag varken hade hjälm, vantar, täckbyxor, eller skidor för den delen heller, tackade jag genast Yes.
 
Tidig uppstigning vi kvart i sju för matsäckspackande och ihopknåpning av outfit. Det slutade med att jag använde en rosa barnjälm tänkt för tioåringar som jag vågar påstå passade bättre än min hjälm hemma gör. Sedan dök vårt sällskap upp och vi åkte iväg. Till backen kom vi ca 11 och sen hyrde jag grejs.
Eftersom jag inte kunde storlekar, eller ens min egen vikt och längd, trodde uthyningskillen först att det var första gången jag såg ett par pjäxor och gav mig hjälpsamt råd om hur man justerar spännet innan man knäpper. Han sa att han såg att jag inte var nybörjare när jag kunde knäppa på mig pjäxorna utan att behöva sätta mig ner på en stol. Mad skills.
Kult kult blev det resten av dagen, med lite trevlig afterski och Skyfall i bilen på vägen tillbaka, ända tills vi körde av vägen och fastnade i daikt i en halvtimme. Nu lät det som en falig trafikolycka på motorvägen, men vi var på en -vanligvis grusväg- ute i ingenstans typ 50 meter från uppfarten till deras camp (sommarstuga, som har skrivit lite om tidigare) och vi åkte i ungerfär 30 km/h.
Lite unikt med Sugarloaf tyckte jag var att det bara hade sittliftar, vad jag såg. Till och med korta som bara gick till barnbackar. Jag vet inte om det var speciellt för det här stället eller om amerikaner tycker lika lite om att gå av ankarliftar som nioåriga Ida och Karin gjorde.
Förresten papsen; jag såg typ femton telemarksåkare, till och med någon lifsnubbe! Jag blev fatiskt intresserad på att veta hur de började åka med trasiga skidor, men jag vågade inte fråga. Delvis för att jag inte har den belkaste hur telemark uttalas på engelska.

Hej Klara!

Publicerad 2013-12-28 05:46:16 i Host family 2.0,

Ditt paket gjorde mig så glad att jag blev lite ledsen. Åh, jag vill att tiden ska gå lagom långsamt men ändå blixtsnabbt. Ibland önskar jag nästan att jag kunde snabbspola några månader, så att jag har alla minnen kvar men sommarlov i Sverige. Tacktacktacktacktack för presenterna, men framför allt för kortet! First I went like this :'D then I went like this :'(
 
 

En amerikansk X-mas

Publicerad 2013-12-27 06:16:49 i Host family 2.0,

Visste ni att xmas inte kommer ifrån att "kryssmas" låter som Christmas, utan istället därför att X är ett slags gammal grekiskt ord för Christ? Det gjorde i alla fall inte jag.
 
Hur ser då en typisk dagen-efter julafton ut för amerikaner? Jag måste erkänna att jag inte har den blekaste aning. Som jag har blev påmind hela morgonen, fram tills klockan kvart över ett då paketen började öppnas, var min dag inte alls ett typexempel på en amerikansk jul. Likväl råkar det vara det enda jag har att gå på, så ni får helt enkelt höra om en otypisk amerikansk jul.
 
Precis som jag förutspådde väcktes jag 8:30 av en knacking på dörren samt ivrgit prat om min julstrumpa och faktumet att dess innehåll fortfarande fanns orört inuti. Innehållet tog jag bara en bild på, och den är med i collaget från igår så vill ni se mer av det får ni scrolla ner litegrann. Mest godis var det i alla fall Min favorit var sour patches watermelon som tog slut innan jag hunnit öppna alla mina presenter.
 
Sedan klädde vi oss fint och satt ner tillsammans för att äta eggs benedict. Vår variant bestod av bröd (bagel tror jag), kanadenskiskt bacon, speciellt tillagade ägg och hollandaisesås med sparris. Mums med stort M. Prinskorvarna, eller det mest lika som fanns i affären, hade de köpt för min skull eftersom jag hade sagt att vi har det på julbordet. Så himla snällt!
Sedan var det dags att öppna presenterna. Något som brukar hända så fort man kan ta sig ur sängen på morgonen, vilket mina värdsyskon inte hade varit diskreta med att påpeka under de fem timmar de varit vakna.
 
Jag fick nu officiellt min kindle. Trots att jag köpt den under black friday och tänkt att betala för den själv insisterade de på att ge mig den. Jag är glad att jag har börjat använda den nu, då kan jag köpa nyutkomna böcker direkt, även om jag inte kan ta mig till en bokaffär. Kindle Officially Nerd Approved.
Jag fick även ett fodral till min kindle och två maine tröjor. Jag älskar fodralet! Om det var en anteckningsbok eller något annt skulle ajg inte gilla det lika mycket, men ett retromönstrat fodral med ny teknik känns så himla rätt. En blandning av marimekko och 50-tals kök. Haha, jag har ingen aning om vad jag pratar om. Vet knapp vilket årtionde hippies var tha bomb.
Tshirt nummer två och ett par converse (tror jag ska byta dem till en grön färg, rosa är inte min färg) plus en telefon som jag kan använda medan jag är här. Som ni hör fick jag supermycket presenter, alldeles för mycket enligt mig, som hade förväntat mig en eller två grejer! Dessutom lite smycken från familjen där hemma. Tro mig ,de är verkligen superfina, men jag känner att det blir alldeles för mycket bilder. Och så glämde jag ta kort på dem..
Medan det fortfarande var ljust ute åkte vi och tittade på det vackra islagret som orsakat det kaos som till och med har nått svenska nyheter. (Vi har bara haft strömavbrott en gång i en timme under julen, men de flesta här i Waldo County har varit utan stöm i flera dagar. Extremt onice. Tänk att inte ha ström på julafton!) Det har skapat många problem, men se så fint det ser ut när allt är täckt av ett islager. Vi åkte till Point Lookout som hade en sjuk utsikt. Sjukt, sjukt fint. De undre bilderna gör det inte rättvisa alls.
Vi avslutade med en smarrig middag på dyrt porslin och jöjligt mört kött. Ett praktexempel på när jag är tacksam över att vi har ström. Att äta mat på donken för att komma undan kylan skulle inte ha varit lika minnevärt.
Så såg alltså min jul ut, nu måste jag runda av eftersom det blir skidåkning(!) tidigt imorgon. Jag hoppas att ni också har haft en underbar jul och att om det inte har kommit snö i Stockholm redan att den snart börjar falla!

GOD JUL!

Publicerad 2013-12-25 07:36:33 i Host family 2.0,

Godaste av jular till er alla! Jag hoppas att ni fick allt ni önskade er, utom det tredje viktigaste, så att ni har något att spendera mormor eller farmor pengarna på. 
 
Gissa vart jag längtade när min lilla familj visade upp sina julklappar på skype. Den här dagen har varit så, inte julafton. Det är det bästa sättet jag kan sammanfatta den.
 
Stämningen var som man kan förvänta sig med snö, julgodis, presentinslaging och annat som hör julen till. Jag hade en rolig dag, det var inte det, men den 24 december har alltid varit så annorlunda. Skidor fram tills lunch, allmänt julstök + julbord, Kalle Ankas jul, klappar och så vidare. Men i år.. Jag vet inte ens hur jag ska börja beskriva dagen.
Dagens Uppstigning: Runt 10 på morgonen efter att jag i någon timme rullat åt både höger och vänster i sängen. Värmefilar är farliga!
 
Dagens Konstigaste: Att vakna och veta att julen i princip redan var över i Sverige. Definitionen av antiklimax.
 
Dagens Lataste: Moi sans tvekan.
 
Dagens Smartaste: När jag försökte använda telefonens wifi för att skriva till Karin att vi hade fått ett(temporärt) strömavbrott. Träden här har blivit täckta med ett så tungt islager att de inte orkar med tyngden och ramlar över ledningar :O
 
Dagens Mat: Kinatakeout (med hemmagjord Chowder -skaldjurssoppa- vid sidan om) blev vårt "julbord". Ovant men gott, speciellt chowdern.
 
Dagens Film: The Santa Clause 2  - En film som jag lyckats missa varje jul fram tills idag, hur det nu varit möjligt.
 
Dagens Shoutout: Till Tomten som vi hoppas ska tycka om mjölken och kakorna, och morötterna till renarna, som lämnats framme på bordet.
 
Klappat och klart inför imorgon. Vi kommer inte öppna paketen det första vi gör, men det gör inget eftersom vi också får en julstrumpa som det är fritt fram med så fort man vaknar! Det är nog bäst att jag somnar nu så att hinner sova några timmar innan jag- troligtvis garanterat- blir väckt av en nioårings muntra knackning på min dörr.
 

Vem var den där Jim?

Publicerad 2013-12-23 21:56:04 i Host family 2.0,

När jag för fyra dagar sedan när jag skrev att jag inte ens hunnit prata om Jim eller boken jag läste då, menade jag inte att det skulle bli en sådan här lång cliffhanger. Jim är inte min hemliga pojkvän, inte heller en mystisk östkusts Edward Cullen, han är faktiskt inte ens en riktig person. Jim är ett exempel på hur att vara i ett annat land kan sätta dig i mindre festliga situationer.
 
Det var förra veckan, någon timme innan en basketmatch, och jag stod vid huvudentrén för att hämta min värdyster. När jag stod i dörren körde en bli upp (ca 15 m avstånd) och någon ropade genom fönstret "Is there a Jim in there?". Det var bara jag där och jag kände ingen Jim så jag tittade lite förvirrat över axlen, utifall att någon hoppat fram ur en tavla på de tre sekunder jag tittat bort, innan jag svarade "I don't know." Då sa han istället "Is the Gymnasium there?" Jag var nära på att bara gå därifrån och gömma mig bakom skolorkestern för resten av kvällen, men tillstut fick jag fram ett svengleskt svar att den var svår att missa, i slutet av huvudkorridoren.
 
Jag vill bara förtydliga: En man frågade mig var min egen skolas gympasal var och jag svarade att jag inte visste. Det är som att du har en gäst hemma hos dig som frågar efter toaletten och du bara "Jag vet inte."  "Var slänger ni era bananskal?" "Inte den blekaste." "Har er klubb en kiosk?" "Ser jag ut som en korvgubbe?."
Den ökände Gym/Jim.

Jullov - en enda lång tupplur

Publicerad 2013-12-23 06:45:50 i Host family 2.0,

Två dagar i rad nu har jag somnat innan jag hunnit skriva någonting. Båda gångerna har klockan varit runt nio och jag har lagt mig i sängen med kläderna på, första dagen i matchställ, för att samla styrka inför tvättandet och annat som behöver göras. Sedan glider moblien sakta ur handen och klockan halv fyra vaknar jag med ett ryck, lampan fortfarande på. Det är väldigt förvirrande. Inte när man vaknar, då känns det bara snopet i tre sekunder innan huvudet kraschlandar i kudden igen. För mig är det jobbigaste att jag alltid drömmer så mycket när jag sover konstigt. Det spelar inte ens någon roll om jag vaknar, kollar klockan och krånglar av mig ett par jeans, nästan alltid fortsätter drömmen när jag somnar om. Det känns bara som att jag har missat ett kapitel och kastas in i en annan spännade del av samma historia.
 
Under förra natten har jag varit i New York, hittat en lägenhet som hade en slags balansplatta på en pelare i mitten av ett 20ish våningars schakt, fått en av mina skidor delad i två på längden (och lagad med tejp), jagat bilar längs vägar en en slags flygfarkost och mycket mer knasigt som jag kommer ihåg precis så mycket av att jag vet att jag redan glömt bort det. Allt med en organisk fruktsallad av svenska vänner (och mindre bekanta), amerikanare och diverse kändisar, ibland karaktärer. Jag skulle inte satsa några pengar på det, men jag tror att Benedict Cumberbatch -Sherlock- hade ett finger med i spelet när vi svävade runt med flygfarkosten, och NY hade något med Jace att göra.
Jag glömde tyvärr att ta kort på min trasiga skida inatt, så här får ni en bild på en kattunge som en tjej i laget blev överraskad med på sin födelsedag.
 
De senaste dagarna har det inte hänt så mycket. En basketmatch som vi vann med 20 poäng, mitt knä har fortfarande inte återhämtat sig så jag är glad att jag inte fick spela. Vi hade också en team dinner med lasagne i skolan, men jag glömde såklart att ta några bilder på det. Ni får bilder på kinamat och frukt vi åt som minijulavslutning i min advisory (mentorsgrupp) istället.
Just nu är det mesta inställt eller framflyttat på grund av vädret. Vägarna är inte säkra och i princip allting stannar av. Två basketmatcher blev inställda i veckan och matchen imorgon blir det heller inget av. Inomhusfotbollen blev framflyttad för andra veckan i rad, så vi får se hur det blir med den.
 
Medan vi är fast hemma håller vi oss mest upptagna med filmer och julbak. Hur ska jag överleva?

Hej Clara!

Publicerad 2013-12-19 04:10:00 i Host family 2.0,

Skolan blev såklart inte inställd idag. Jag säger inte att det hade med mitt inlägg att göra, men hör på det här: Anledningen till att vi gick i skolan trots 20 cm nysnö -vilket vanligtvis alltid ställer in om det kommer på morgonen- var för att vårt skoldistrikts superintendent glömde att ringa in det. Det blev en miss någonstans och därför blev tvkanalen som informerar allmänheten om inställda skoldagar inte informerad.
 
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är ju garanterat julens mest absurda fail (hittills) men samtidigt hade jag mitt alarm på 06:15 helt i onödan. Dessutom blev mitt schema helkonstigt resten av dagen med basket redan klockan tolv och en tre dagar gammal äppelpuré som gick sönder i min ryggsäck. Nej, det var mycket värre än ni tänker er.
 
På tal om basket fick jag ta det lite lugnt på träningen idag eftersom mitt högerknä bestämde sig för att göra ont. Det bestämde sig faktiskt redan i förrgår efter att jag tog mig en till springtur på löpbandet. Ni måste höra på det här. För att ha klarat 320 poäng är jag hemskt dålig på att använda hjärnan *pekar på rumpan som doktor mugg*.
Det syns inte så tydligt, men ett blåmärke går ändå att se under knäskålen. Konstigt eftersom det inte är där det gör ont.
 
Eftersom jag sprang hela 5 km förra gången, vilket har hänt ca fem gånger i mitt liv, kände jag att 3 räckte för den här gången. Så jag började med enkort uppvärming och startade sedan om för att springa min sträcka. Redan efter bara någon minut började det göra ont i mitt knä, alltså så där ont att man bara vill boka om hela grejen till nästa vinter någon gång, men jag skulle ju bara springa i knapp en kvart och tänkte att så farligt kan det ju inte vara. Det har aldrig hänt mig innan att jag fått så ont bara av att springa, rakt fram, men efter att jag gick till skolsköterskan igår trodde hon att jag sträckt ett ledband i knät eller liknande.
 
Det gjorde ont och så hela tiden tror jag, men efter ett tag flyttades fokus till att inte ramla av dödsmaskinen. Till råga på att jag hade ett ont knä som i princip domnade bort höll jag nästan på att få springpanik. Efter två kilometer var jag på över 10 minuter, i somras kunde jag göra det på under 7! Det kändes som att distansräknaren gick upp hälften så snabbt och ännu snabbare fart än tidigare p.g.a den kortare sträckan gjorde att jag började känna hur jag ibland gled bakåt på löpbandet. Det tog mig 20 min att inse problemet, miles. Miles, miles, miles. Inte 3000 meter. 4828 meter. Jelp.
 
När jag vaknade upp nästa morgon funderade jag seriöst på att förtidspensinonera mig. Min knälskål kändes som the Endeavour efter slutstriden i Pirates of the Caribbean: At world's end.
 
Frak, nu blev det en uppsats igen och jag har inte ens kommit till Jim eller vilken bok jag läser. Allt i sinom tid antar jag! 

Snöledigt och la chica más popular (igen)

Publicerad 2013-12-18 04:45:55 i Host family 2.0,

Eftersom jag bara lagt upp bilder de senaste dagarna har jag extra mycket att skriva om idag. Skolans fritidsaktiviteter blev inställda, inklusive min basketmacth, och de pratade om att ställa in imorgon också eftersom vi ändå bara skulle gå till tolv av någon anledning. Garanterat kommer vi säkert att ha skola ändå, eftersom jag skrivit om det här på bloggen. Jag borde egentligen skriva att vi inte kommer få en enda ledig dag på hela året. En ny lag röstas igenom så att till och med helgerna blir skoldagar! Ahlgrens bilar förbjuds för all framtid i USA!
På tal om det...
 
Visste ni att: Vinbär finns inte här i USA. Det blev förbjudna enligt lag här i Amerikat efter att det visade sig att de förde med sig en svamp som tog ihjäl träd här borta. I vissa stater har det tillåtits litegrann på senaste tiden, men min värdfamilj visste inte vad det var för något. Stackars alla amerikanare som aldrig har smakat på svartvinbärste.
 
Det jag egentligen ville prata om är post, men det tog som vanligt lite tid. Nu har jag i alla fall kommmit hit, till ämnet, och då är det bara att försöka säga så mycket som möjligt innan kommer av ämnet igen. JAG. FICK. JULPOST. AV. SLÄKTEN. Sådär, kort och koncist, det gick ganska smärtfritt. Tack så hemsk mycket för godiset och presenten! Godiset har jag redan smakat lite på och kan intyga att det var superdupergott. Presenten har jag inte öppnat, men locket kan ha råkat glida åt sidan litegrann och jag tyckte att det såg lovande ut ;D
Som ni ser är vingumminna i princip uppätna redan, det var faktiskt därifrån jag fick svartvinbärsfrågan. Jag sa att jag tyckte att de smakade ganska likt riktiga bär, för att vara godis, men de sa att de inte visste vad jag pratade om eftersom de förstås inte hade en aning vad blackcurrant var för något. Nu vet ni det, som en get.

Vad heter almen på latin?

Publicerad 2013-12-17 23:39:53 i Host family 2.0,

Halli hallå! Kommer ni ihåg mig, eller var en hel dags tystnad tillräckligt för att jag skulle glömmas bort i julstöket? Det tror jag inte. Faktum är att antalet läsare har gått upp dagen då jag inte skrivit ett inlägg. Hur det går ihop vet jag inte, speciellt eftersom ni inte kan veta innan att jag neglegerat mina bloggsysslor.
 
Just neglegering har det blivit mycket av på senaste tiden. Jag skulle vilja tacka den andra stjärnan till höger för att jag lyckades skriva någonting överhuvudtaget på kemiprovet. Istället för att vara produktiv har ignorerat tvätt, läxor och krupit ner i sängen och lyssnat på musik. För er som undrar hur det fungerar för mig kan jag meddela; det fungerar finfint tack!
Ungefär såhär såg det ut när jag sa åt läxor att dra år pipsvängen, minus min syster då </3
 
En liten detalj är att jag inte precis har lyssnat på Miley Cyrus och Eminem. Det började lite försiktigt med svenska julsånger och att jag störde mig på att jag inte fick ihop raderna på Tre Gubbar (Det visade sig att jag sjöng på två olika verser.). Efter det gick det snabbt, innan jag visste ordet av lyssande jag på Fri som en Fågel och igår letade jag upp de alfabetssånger jag inte kunde.
 
Från Majas Alfabestssånger, ni vet. Jag blev förvånad över att jag fortfarande kunde hela sången för typ 50 % av dem och visste åtminstone växten för 90. Det är sjukt hur man fortfarande kommer ihåg sånt man lärde sig på dagis. Inte konstigt att vi lyssnade på dem så mycket förresten, lärorika är de, utan dem hade jag inte vetat att ögonljus tidigare troddes hjälpa ögonproblem eller att Ulmus Glabra (tycker jag är fin), så heter almen på latin.
 
Nu vet ni det. Alltid när jag skriver det fyller min hjärna på med "som en get." Det kan vara så jobbigt ibland när knoppen lägger till lite vad den vill.  Förra året när jag höll et tal om döden kom jag alltid av mig i början av andra stycket, eftersom jag sa "Allting har ett slut" och då direkt ville lägga på "men korven den har två". Jag gjorde det aldrig, men det fick mig att tappa tråden rätt så rejält.
 
Nu vet ni det, som en get.

Thank the Lawd!

Publicerad 2013-12-16 06:32:00 i Host family 2.0,

Blixt i teatern, händer tydligen inte bara i pinsamma historier. Det beövs knappast förklaras vilken film jag såg.
 
I vanliga fall hade jag kunnat skriva en hel sida om bara bioreklamen, men på senate tiden har jag inte orkat med så mycket alls. Jag tror det beror på tiden på året, så om jag inte har svarat på något meddelande är det inte personligt. Påminn mig om det är något tidskänsligt eller annat viktigt, snälla.
Jag ska få upp inlägget om Black Friday, och ett om ett utbytesstudentmöte jag hade i lördags, men nu känner jag mest bara för att skjuta upp allt så länge det bara går.

Fröken populär!

Publicerad 2013-12-13 05:20:18 i Host family 2.0,

Det är jag det. Helt plötsligt dyker det upp hela två paket till lilla mig, på en och samma dag. I och för sig var de tjag som skickat det ena, men man ska inte haka upp sig på detaljer. Det ena var alltså ett som jag beställt från abercrombie och innehöll ett linne, en tjocktröja och en klänning som jag bara krånglade mig i för att visa hur den ser ut för Karin eftersom den är till henne. Det blev en skype-paketöppning men det vara para kul eftersom det andra paketet var från mamma och innehöll lite allt möjligt (som jag inte vill lägga upp bilder på innan jul).
Jag visste inte riktigt vad jag borde täcka över, så jag tänkte "better safe than sorry".
Ett stycke amatörmässig shoppingbild beställd!
Do not open until Christmas Day.
Jag  tog också fel tid på basketträningen vilket gjorde att jag inte hade kläder med mig när den började direkt efter skolan. Så jag hoppade över den och bestämde mig istället för att vara en hurtbulle och springa på vårt löpband. Jag kände mig taggad så jag valde 5K(ilometer) programmet och installerade soptify i mobilen. Det var fetajobbigt och jag trodde nästan att luften i källaren skulle ta helt slut, men med Clara som motivation kom jag hela vägen i mål. Så typiskt mig att hetsa om tiden, men det känns som att den är långsammare än jag brukar springa, så jag måste nog komma ner dit lite oftare. Å andra sidan är löpband helknasiga och jag är glad att jag kom levande ifrån mitt close encounter.
Det ser ut som att jag gick 370 meter på en halvtimme, men jag valde ett färdigt program och då fanns både uppvärmning och nedjogg. När man var helt klar visades tiden samtidigt som nedjoggssiffrorna, antar jag. Tur det, annars hade min hurtbulle varit 90% lussekatt.

11 December - En minidokumentär

Publicerad 2013-12-12 05:39:41 i Host family 2.0,

Holy potato vad jag måste göra läxa nu. Vi fick två dagar på oss att skriva en labbrapport och jag har absolut ingen aning om vad min lärare vill att jag ska skriva om i diskussionsdelen. Jag tror jag har skrivit om det innan, men jag trodde att det skulle vara en fördel att redan ha tagit ett år av kemi. Lite hjälper det såklart, men det är fortfarande det jobbigaste ämnet tycker jag. Antingen är kemin tråkigt lätt eller efterblivet svår. Oftast svår.
 
Ni ska se att jag var duktig jag på att dokumentera dagen för en gångs skull. Inte så mycket speciellt hände, det var en vanlig dag, förutom att vi fick en ny ubytesstudent. Han är från Egypten och heter Jimmy. Det gör han nog egentligen inte, men en människa klarar bara av att bokstavera sitt namn så många gånger utan att folk fattar innan hen ger upp.
 
Första bilden för dagen - en egobild tagen i omklädningsrummet innan idrotten. Måste öva om jag vill bli ett riktit bloggproffs. Jag kanske ser lite spänd ut, men det fanns risk att någon skulle komma in vilken sekund som helst!
Innan lekinen spelar folk alltid basket, och idag råkade en kille kasta sin boll rakt på killarnas varsitylagstavla så att några av bokstäverna ramlade ner på marken. Ni kan se dem ligga där lite utspridda under tavlan. Jag tror att de bara flyttade dem till läktarna och låtsades som att det snöade.
Titta, mental floss! Jag har tittat på deras youtubevideos med John Green och visste att det var en riktig tidning också, men hade ingen aning om att den fanns i mitt lilla skolbibliotek. Ifall ni undrar är både Duck och Duct tape rätt svar.
Ai almost peed maj pants. Kan man bli starstruck av en tidning?
 
Sedan var de basket och så, och jag missade typ 15 skott i rad, på riktigt. Jag åt favoriten pulled pork och kollade litegrann på X Factor innan jag fick en saga läst för mig före läggdags. En dusch hann jag med, så nu känner jag mig fräsch och torr som en krutdurk. Och så jag har nästan byggt färdigt min giraff! (Allt i sinom tid.)

Ö(nderbar) vinst

Publicerad 2013-12-11 07:05:31 i Host family 2.0,

Basket igen, och idag fick jag faktiskt spela. Inget för mig måste jag säga, helpanik rakt igenom. Jag fick till en bra sammanfattning på avbytarbänken efter att någon sa att man inte ska tänka för mycket. När jag spelar fotboll behöver jag inte tänka, när jag spelar basket kan jag inte tänka. Kul med en vinst i alla fall, över tjugo poäng hade vi till godo när slutsiganlen gick.
 
Klockan är mycket och hela det där tradiga uttjatade budskapet, så bilder får som vanligt ta över nu. Glömde jag säga att vi spelade på en ö?
Färjan på ca 25 min.
 
Den juliga fyren som vi möttes av när vi gick iland. Medan vi väntade på att bussen skulle plocka upp oss kom dagens citat. En tjej trodde att vi väntade på bussen som tagit oss till färjetreminalen och frågade den tog omvägen och åkte runt. En bokstav. Ö.
Killarnas match med 18 sekunder kvar. Det belv tyvärr ingen filmaslutning med ett osannorlikt kvitterande efter slutsignalen. 
 
 
 

Hur man gör det mesta av en måndagskväll...

Publicerad 2013-12-10 04:17:26 i Host family 2.0,

Snö måste vara en av de bästa icke-uppfinningarna som världen någonsin skådat, men likt den delikata och o-så-underskattade isglassen piggelin har den ett, ibland oövekomligt jobbigt, karaktärsdrag. Den är kall. Jag vet, viking och blablabla men ibland känner man bara inte för att tappa känslen i båda lilltårna.
 
Så vad ska man då göra om en nioåring med puppyeyes ber en att leka ute i snön. Svaret är lika självklart som det är svårt att utföra. Efter mycket fundering och x antal klädnypor kan stolt presentera...
Det är en koja! Se vad fin den är! Jag är så himla imponerad av våra kojbyggarskills, det är ju ett minihus. Utan möbler eller toalett och med en soffa som golv, men ändå helt klart 4/5 toasters, tycker ni inte det? Speciellt om ni får en påminnelse hur det ser ut vanligtvis:
Hokus pokus så har man trollar fram ett slott lixom. Vi invigde det hela med att i mörkret se på ett avsnitt av Toddlers and Tiaras, och vilket knasigt program det är. Galna kvinna, du skulle ha lagat ditt ruttnande staket för de där 11000 dollarna istället för att köpa 12 miniklänningar!

Här är snön!

Publicerad 2013-12-10 03:21:00 i Host family 2.0,

Tydligen behövde jag bara fråga efter snö för att det skulle dyka upp, nu har vi äntligen fått snö som stannar kvar på marken. Det är ju så jobbigt när snön får fötter och bara går iväg.
 
I ett så snösäkert ställe som mellersta Maine är trodde jag att de skulle vara vana med lite puder vid det här laget, men icke sa nicke. Det var inga orangea saftbandare som lyste eller folk som hetsstickade lovikavantar och gömde sig i bombskydd, men hela dagen efter att det börjat togs folk ur skolan på grund av snön och alla aktiviteter, inklusive basket, blev inställda. Något att göra med att det bara gick en skolbuss tror jag.
 
Om vi hade fått fem cm snö hemma skulle det värsta som kunde hända vara om bussen blev inställd och du bestämt dig för att ta lågskorna. Aldrig i livet att det skulle vara prat om att ställa in skoldagen. Ja, från lärare i alla fall. Fascinerande hur lika, men ändå olika, vi är.
 
Jag ville vänta tills marken var helt snötäckt, men sedan blev det mörkt ock kallt (huuh!) så jag ville inte gå ut igen för att ta be bild. Det är alltså därför ni ser en reflektion av min tvättkorg från fönstret. 

Julen är här! (Var är snön?)

Publicerad 2013-12-09 07:15:36 i Host family 2.0,

Så hemskt mycket plugg blev det inte, men å andra sidan gick jag inte heller på bio, så de båda väger upp varandra, tycker jag. Ungefär hundra sidor har jag läst, men utöver det har jag spelat fotbollsmatch och varit julig. Juligheterna fick kombineras med lite yatzy när min värdsyster ville ha (dubbel) revansch från gårdagens omgång.
 
Visste ni förresten att de har andra regler här borta? I deras Yahtzee är bonusen bara 35 poäng, ett och två par finns inte och kåk är alltid 25 poäng. Det är bara några av deras knasiga regler som gör allting superförvirrat. Vanligtvis är jag bra på att vara diplomatisk, som utlänning och så, men det här är bara blankt fel! Innan jag går upp i varv och börjar skriva ihop ett protestbrevs-utkast till presidenten.
 
Julegranen vår vinter, som vi pyntade idag. Om man tittar ut genom dörren till mitt rum kan man se den lysa så fint i slutet av korridoren!
Ser ni hur jag lyckades ta kort på precis där ljusslingorna skarvas. Det är jusvårt att missa nu när jag sagt det, men när jag tog bilden såg jag det inte alls.
De andra bakade sugarcookies som vi sedan dekorarade med (färdigköpt på burk- bara i Amerika) glasyr.
 
Det här var faktiskt den enda som jag dekorerade, men den blev så inte-ful att jag inte vågade göra en till. Tänk om jag råkade skriva Glad Påsk på nästa?! Nej, jag löste det istället genom att snabbt äta upp den jag redan julifierat för att sedan genast äta två till utan glasyr. Mitt svenska budskap skapade lite förvirring bland lokalbefolkningen, men hur hade det sett ut om jag behövt klämma in 14 bokstäver på mitt lilla hjärta istället för 6?

Det var en gång..

Publicerad 2013-12-08 06:34:47 i Host family 2.0,

Herre vad dålig jag är på att vara smart. Visst har jag mina stunder ibland, men att inte göra något för att förminska högen med läxor på hela dagen kan inte klassas som annant än dumt. Speciellt när jag vet att jag har en fotbollsmatch och kanske till och med ett biobesök planerat inför imorgon.
 
Hela dagen har jag latat mig och legat framför skärmar. Det enda händelsefulla som hänt var att jag på morgonen bads att mata kaninerna, vilket jag inte har något emot så jag sa; javisst! När jag sedan gick ut för att ge de tre gnagarna deras föda märkte jag att det inte fanns någon bur där det tidigare stått en riktigt stor pjäs. Klockan var runt ett, men jag var nyvaken och i pyjamas, så jag snurrade runt så där förvirrat som man gör när saker bara försvinner utan att förvarna, innan jag gick in och bytte till vanliga kläder och gjorde ett nytt försök.
 
Föga förvåninande hade kaninburen inte gått tillbaka till sin vanliga plats av sig själv och jag förstod att den måste ha flyttas in från kylan. Så ledde det till att jag, under tio minuter, letade runt på alla troliga och mindre troliga ställen i huset och källaren innan jag fick inse det uppenbara: Jag hade ingen aning om var kaninerna tagit vägen. Det fanns ingen annan hemma att fråga. Jag fick vänta några timmar på att swim meetet skulle vara över innan jag skaffade mod till mig och sa precis som det var; att jag hade gjort ett uppriktigt försök till att mata kaninerna, men att det hade misslyckats eftersom jag inte kunde hitta dem. Reaktionen var bättre än förväntat, jag hade också skrattat om siuatioen var omvänd.
 
Vilken fin sagostund det blev. Hisorier är roliga, de som är bra skriver sig själva. Jag kanske skriver lite mer nu på direkten! Och för er som är intresserade, de fyrfota varelserna befann sig i garaget. Nu vet vi det.
 
Nu ska ni få höra min läxhistoria:
På engelskan ska vi under hela läsåret ha en extra bok som vi läser på sidan av undervisningen. Det är ett effetivt sätt att få folk intresserade i läsning eftersom man får välja vilken bok som helst (I princip, jag tror inte att min lärare skulle uppskatta man läste t.ex. 50 nyanser av honom.) och det enda skolrelaterade man behöver göra är att prata lite om den när man läst klart. Det som har satt mig i en lite jobbig sits är att jag inte riktigt har haft tid, eller snarare prioriterat, att läsa trots att jag skulle läsa jättemycket på lovet.
 
Resultatet har blivit att jag har sagt till min lärare (Jag hoppas verkligen att du inte hittar min blogg, men om du gör det så ber jag så hemskt mycket om ursäkt!) att jag är mycket längre fram än jag egentligen är den här veckan, så nu måste jag läsa ut hela boken under imorgon. Hundra sidor är egentligen inte så farligt, men jag har lite annat att göra också ju. Note to self: Säg inte att du bara har tjugo sidor kvar av en bok när du i verkligheten har läst tjugo sidor.
 
Jag hatar inlägg utan bilder, så här får in en augustibild tagen från mitt skolbussfönster en morgon i Portland.
 

Fredag Af Nya Erfarenheter

Publicerad 2013-12-07 06:27:00 i Host family 2.0,

Idag hade basketlaget vår första riktiga match. För den som heter Karin och inte orkar läsa allt är sammanfattningen att jag inte spelade något och var glad för det, samt att vi har säkrat vår första seger! Komplett onödigt detlajerad beskrivning finner ni nedan. Det blev lite väl långt så jag tror bestämt att vi behöver musik.
[Miss Li -Ba ba ba]
Min första PnB (Peanutbutter and Jelly macka) någonsin. Fyra månader utan att ha provat detta är inte godkänt. Det var mycket godare än jag trodde, men det är inget jag skulle kunna leva på som det verkar som att många vill göra här. 
Omklädningsrummet var också en ny erfarenhet. Vi fick var en av två i byggnaden och det var kaos. Det såg helt seriöst ut som en scen från The Tribe med gamla tillböjda skåp, diverse kläder och udda skor på golvet + i skåpen, klotter på väggarna, smuts etc. Klottret var till deras försvar från cheeleadersarna (De hade till och med skrivit Who are we?? Allt jag kunde tänka på var Wild Child med Emma Roberts.) som skrivit till killarna när de spelade sin match för att komma till states. Folk sa att de förlorade matchen om missade states... De skulle kanske ha tänkt igenom alla scenarion innnan de permanent klottrade ner vad som nu är och kommer förbli påminnelser om deras förnedrande nederlag.
Trots att jag har haft perfekta tilfällen den denase veckan att köpa träningsstrumpor har jag inte riktigt gått heal vägen med beslutet. Det betydde imorse att jag fick ta med mig de enda strumporna som var långa och rena, och självklart var dessa enda rena strumpor rosa med apor. Jag vet att jag suger och det finns inte så mycket jag kan göra åt det just nu, men att sända ut en tydlig signal på planen som säger "Jag har inte ens spelat den är sporten länge nog för att hinna köpa in det grundläggande materailet" känns ändå lite väl kontraproduktivt.
Vi vann vår match med typ tio-femton poäng men det var en jämn match och vi spelade inte på topp, så de mindre erfarna spelarna fick sitta på bänken i princip hela matchen. De flesta som inte spelat fick komma in när det var 40 sekunder kvar, och jag fick också erbjudandet, men det var redan många nya inne och vi har en match på tisdag igen så jag sa att jag ville vänta lite. Mest berodde det kanske på att folk var så himla bra och jag bara kunde se mig själv råka studsa bollen på foten eller passa rakt på en motstådnare som tack vare det gör ett kontringsmål. Det skjuter jag gärna upp några dagar.
Killarna förlorade med typ 20 poäng och de var egentligen inte nära, men det var kul att se ändå (och gav mig lite tid att spela tiny death star). På vägen hem blev det donken och nu ligger jag här i sängen och funderar på att se på doctor who istället för att läsa läxor eller sova vilket jag egentligen borde. Jag skulle kunna försöka avsluta med en cliffhanger nu, men alla som känner mig vet redan vad som kommer att hända. Alla vägar leder till TVn.
 

Turkey lurkey time

Publicerad 2013-12-06 07:38:28 i Host family 2.0,

Tre saker om Thanksgiving:
 
  • Härstammar tillbaka till 1700 talet då Pilgrimmerna, som var några av de första att bostätta sig och kolonisera i Nordamerika, efter en lång initiell tid av svält och andra motgångar äntligen med hjälp av indianer fick snits på nybyggarlivet. Det bestämde de sig för att fira tillsammans med en hejdundrandes matfest. Då åt de lite av allt de kunde komma över skulle jag tro, men idag är traditionella ätbarheter på bordet bland annat cranberrysauce, stuffing, pumpkin pie och sist och störst the turkey. Eller turkeys om man heter Clara och bor i Arizona. Hur många hade hennes värdfamilj, fyra? fem?
  • Idag är Thanksgivning USAs största resedag, eller dagen innan eftersom folk faktiskt vill hinna med att socalisera också, men ni fattar mad jag menar. Det här fina citatet har jag hittat på United States Department of Transportations hemsida:  "During the 6-day Thanksgiving travel period, the number of long-distance trips (to and from a ­destination 50 miles or more away) increases by 54 percent." Enlig mina egna beräkningar är det, typ, jättemånga människor.
  • Som utbytesstudent är folk alltid glada att prata med mig om amerikanska traditioner, och så vitt jag komemr ihåg har jag inte träffat en person som sagt att de tycker om någon högtid mer än Thanksgiving. Det kanske inte finns någon amerikansk högtid jag gillar mer än denna, domen är dock fortfarande ute fram tills juni. 
Nu ska nu få veta hur min thanksgiving spenderades! Jag vaknade runt halv nio och åt en frukost bestående av bland annat bananbröd, tranbärsbröd och fruktsallad om jag inte minns helt fel. (Vilket är mycket möjligt eftersom det var en vecka sedan idag, tur för mig att ingen kan rätta mig på svenska.)  Detta samtidigt som vi satt och tittade på en årlig parad från NYC med framträdanden, allt från high shool marching bands till enorma uppblåsbara karaktärer (snobben, spindelmannen etc.) till Broadway framträdanden. Helfesligt start på dagen som fortsatte stablit uppåt med den här egengjorda, delikata om jag får säga det själv, lunchmackan. När jag delade den hördes ett förfärat utrop och efter att jag förskräckt frågat vad problemet var fick jag veta att jag delat mackan fel. Det var dock inte ett så stort problem eftersom lika många som tyckte jag gjort fel tyckte att jag gjort rätt. Det är tydligen en debatt lika lång som kex-striden om man ska dela i tre-eller fyrkanter.
 
När de sista i vårt Thanksgiving sällskap dök upp efter lunch snackade vi lite på all möljigt smarrigt... Var det hummer och apelsin guckamojs i de där högra grejerna? Ida goes teknisk..
Några i timamr senare (men ändå inte senare än fem) var det äntligen dag för själva huvudmåltiden att börja. Det var svårt att få med alla på en bild, om de där alla log in kameran blev suddiga, men nu ser ni i alla fall hur taggad jag var. Jag fick till och med en extra stor metallskål att lägga all mat. Fast nee, jag hade bara placerat brödskålen så att det ser ut som att jag är beredd att äta upp hela kalkonen själv.
Här är min tallrik, det mesta var supergott förutom tranbärssåsen (cranberry sauce) som bara var okej. Skålen till höger om Colan är sweetcorn och var en slags soppa som de flesta inte verkade gilla, men jag tyckte smakade najs, som varm majs, vilket var precis vad det var, med lite socker tror jag. På talltiken har vi medurs, bröd, sådana-där-gröna-ärtsaker-som-vi-har-hemma-och-Johanna-säker-tkan-namnet-på-men-jag-alltid-blir förvirrad-av, cranberry jelly och sauce, kokade minimorötter, turkey med svingod gravy, sötpotatismos(!) och vanligt gott potatismos, stuffing. Stuffing var typ köttfärs och lite annat blandat till en geggamoja, smakade gott, men inte min favorit, vilket var kalkonen med sin gravy. Kunde dock inte känna någon skillnad från kyckling, men så länge det smakar så..
Efterätt! När man tror att man inte kommer att kunna äta något mer på en vecka dyker denna syn upp. chokladpuddingpaj, pumpapaj, blåbärspaj och äppelpaj. Eftersom jag är den goda utbytesstudent jag är och vill uppleva alla delar av amerikansk kultur gjorde jag det enda rätta och smakade på alla fyra.
Nu blir du avundsjuk pappa! Min favorit var helt klart blåbärspajen, men alla var verkligen top notch. Pumpapaj tycker jag smakar mycket som mjuk pepparkaka, men det beror kanske på att jag inte kan äta mjuk pepparkaka här. Förresten påminner det här mig om pajincidenten för några sommrar sedan, Karin ;D
Efter all mat fick jag ett smakprov på morgondagen när jag följde med för att köa litegrann innan staples, en medelstor kedja, inte alls som Macy's eller Wallmart, tjuvstartade sin Black Friday Shopping. Det var en så bra deal att jag också råkade komma hem med den planerade läsplattan min yngsta värdsyster sparat ihop till. Så, nu äger jag alltså en sådan, det är ju trevligt. Jag tror dock att jag fortfarande är i chock och har inte ens packat upp den än. Så las peras, det finns fortfarande en möjlighet att lämna tillbaka den, men den var ju bara 550 kr så det kan jag ju betala själv om jag bestämmer mig för att jag älskar den :)
Kvällen avsluades med att jag hjälpte till att bygga ihop en födelsedagspresent. Mamma och Karin, alla läsare, visst ger det en deja vu från när vi var små och man höll på med sådant här. Det är dags att rota fram Harry Potter legot där hemma igen.
 
Sedan gick jag och lade mig eftersom jag skulle upp klockan fyra för Black Friday shopping. Ni som nu ser ut som frågetecken behöver inte gripas av panik, jag kommer att skriva mer om det i ett annat inlägg, men nu är klockan tjugo i två så jag ska sova. Mors!
 

Oh Happy Day!

Publicerad 2013-12-05 05:42:05 i Host family 2.0,

 
Det började igårkväll när jag låg med mobilen i handen och tog en paus innan Thanksgiving inlägget skulle tas an. Vad som hände var dock att min paus bestämde sig för att gå hardcore och jag tog en fyratimmars nap till klockan två på natten då jag vaknade och bara "Fan." Sedan bestämde jag mig för att det gjorde alldeles för ont i huvudet för att bry sig om tid på dygnet och rullade inte ens över till andra sidan innan jag somnade om.
 
När jag vaknade upp på morgonen var all livslust borta och mina värföräldrar ringde skolan så att jag kunde sova till halv två, då jag åt frukost innan jag återigen gjorde min bästa imitation av en påkörd tvättbjörn. Efter en dusch fram emot fem på eftermiddagen kände jag mig bättre och nu tror jag att jag kommer att kunna gå till skolan imorgon, men jag är ändå inte supertaggad. Man hamnar efter så snabbt här så jag har knappt något val, jag har läst från och till hela dagen eftersom vi fick en ny bok på engleskan igår.
 
Jag vet att min blogg har tappat i kvalité på senaste tiden, men snart är det jul och då kommer det bli ändring på saker och ting! Det vill säga, antingen tio inlägg i veckan eller två...
 
 

"Let's bake a cladcake!"

Publicerad 2013-12-03 06:50:00 i Host family 2.0,

Det är mörkt, jag är kall och klockan är tolv. Inte en av mina bästa dagar här (men inte heller den sämsta och det är ju alltid något).
 
Humör: Stephenie Meyer efter att hennes halvfärdigskrivna femte twilight bok lades upp på internet.
 
Om jag gjorde ett inlägg om thanksgiving just nu skulle ni bara få en bild på en lada stackars livrädda fåglar påväg till slakt. Det är inte en särskilt smickrande, eller rättvis för den delen, beskrivning av en av de bästa dagarna sedan jag kom till Maine, så med det gör vi som laoch röstar om och hoppar över, tycker jag.
 
När allt går ner är det bra att fokusera på det postiva, eller mat om det är snålt med det tidigare. Åh, det låter som Norlie och KKV! När allt går ner (när allt går ner, när allt går ner). Ääär det bra att. (så är det alltid bra att.) Fokuserá (på det, på det.) Poo-sii-tiv-a. (Poo-sii-tiv-a). Ser ni vad bra jag är på att vara uppåt, min hjärna skapar sånger om det. Jag är positivismens Mozart - Jag är Pozart! Jag hade någonstans jag skulle komma med den där första meningen, men efter allt kompositerade tappade jag inte bara tråden utan hela nystanet.
 
För att leva upp till mitt namn kan jag medela att jag idag fick till baka den där infernaliska underbart lärorika uppsatsen om Huckleberry Finn jag hade i läxa under lovet. Min lärare rättade andra delen under min Study Hall och när jag fick tillbaka den hade jag fått 4.0 - det bästa betyget man kan få. Det gjorde faktiskt min dag, eller jag var ju fortfarande sentrött och ville mest sova under alla lektionen, men om jag hade fått dåligt betyg på uppsatsen had jag tagit fram en kudde och faktiskt gjort det.
Det där snirkliga är strecket över hur man använder språket, och min lärare strök bara över det. Troligtvis eftersom det inte var poängen med uppgiften och jag ska inte behöva lida för det. Vilket är riktigt tur eftersom jag inte läste igenom det så noga efter allt ändrade hit och dit med meningarna. Några has/had oc liknande var pinsamt uppenbart fel... Men det gör ingenting om man heter Pozart!
Medan jag håller på får ni en bild på den kladdkaka jag och mitt yngsta värdsyskon bakade igår. Jag har nu märkt att de inte har vaniljpulver alls. Jag trodde att de bara föredrog vaniljextrakt i den här familjen, men det gåt inte att få tag i vanligt vanlisocker. Annorlunda. Eftersom det var första gången de skulle äta Sveriges kulinariska (Vad heter baklagningskonst - bullinariska? Här skapas nya ord på löpande band!) gåva till mänsligheten tog jag det säkra före det osäkra och översatte ett välbeprövat svensk recept till deras cups. Det blev ändå lite halvriksigt när vi skulle mäta upp 1.06 cups av socker, men det funkade finfint och den blev supersmarrig.
Någon som är förvånad över att det nu efter 24 timmar bara finns en liten bit kvar? (Not for long ;D)
 
 
 

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela