Ära till Gud som i himlen bor, kyrkan här är precis som ni tror.

Publicerad 2013-08-19 03:11:00 i Host family,

Jag tänkte göra ett eget inlägg om min kyrkupplevelse, eftersom det är en ganska big deal här. Det var inga konstiga ritualer utan mest normala personer som träffades och drack lite vin och åt kex. Man fick donuts om amn ville på slutet.  Jag har tyvärr inga blider och det är synd eftersom det var väldigt fint just idag med små barn som sjöng. Jag var dock rädd att ta foton för då skulle jag verka som en turist och då kanske de skulle tereoo att jag inte lixom tror lika mycket som dem. Eller aaallss.
 
Kyrkan
De sjöng mycket (och) inlevelsefullt och när prästen sade något extra kristet sade någon från tredje raden Amen! Jag tyckte att det var väldigt intressant/kul och el presto pratade väldigt mycket, mest vettiga saker som att man inte ska bli besatt av pengar och materiella saker, och att Gud älskar alla oavsett vad du gör.
 
Youth Group
Det här var också väldigt annorlunda, men samtidigt ögonöppnade för vad religion är i USA. Det var så avslappnat, det började med att alla fick läsk och popcorn med örtkrydda på (rekommenderas starkt, pun intended), sedan bad vi för en kille som hade varit i med om en bilolycka. Det var inte allvarligt alls tydligen, men bilden var kvaddad och han var säkert i shock och onåd med päronen.
 
Efter det parades vi ihop och pratade två och två om vår relation till Gud vilket var lite awkward eftersom jag aldrig gjort det tidigare, det gjodre det inte enklare att vi skulle använda vädret som metaforer "Det är stormigt men har börjat avta och jag ser sol på horisonten." Ja, jag fick nog inte MVG för mina ord men Chessa var väldigt chill och sa att hon fattade att det var annorlunda i Sverige. Tydligen är Portland inte supermegakristet och jag har hamnat mitt i den mest religiösa bekantskapskretsen hitintills.
 
Sedan läste vi lite ur Bibeln och det blev mer awkward eftersom jag inte kunde hitta sidan och behövde fråga om hjälp. Jag kunde sen inte hitta var de läste, men det tror jag inte märktes. Jag sa dock ingenting, eftersom jag inte tyckte jag hade så mycket att lägga till om i frågan om att lyda Gud, så de tror nig att jag inte fattade vad de pratade om. Sedan bad vi tillsammans, och efter det var allt klart, fast jag måste ändå upprepa hur avslappnat det var. De skojade i typ 5 min om hur det skulle vara om Gud var en hundvalp (temat var lydnad och puppies är obedient). Han skulle förvandla sitt hundfoder i skålen till vin etc.
 
Det här blev långt, men jag kommer nog inte skriva så mycket mer om det här, så soak it in! (och sov gott Sverige)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ida Eriksson

Utbytesstudent i Belfast, Maine. USAs östkust. Om några frågor skulle dyka upp är det bara att fråga på. Har jag lovat en skype-date med dig kanske det är bra om du påminner mig via ansiktsboken. Även om vi inte har pratat på föralltid och du inte tror att vi är riktiga vänner så får du ändå gärna kommentera :)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela